Anexă la
Hotărârea Consiliului Local
Nr. 44/31.07.2008
CUPRINS
CAPITOLUL I :
DISPOZIŢII GENERALE
CAPITOLUL II:
CONSTITUIREA CONSILIULUI LOCAL
CAPITOLUL III :
ORGANIZAREA CONSILIULUI LOCAL
Sectiunea 1 : Presedintele de sedinta
Sectiunea 2 : Alegerea viceprimarului
Sectiunea 3 : Comisiile de specialitate
Sectiunea 4 : Alte dispozitii
CAPITOLUL IV:
FUNCTIONAREA CONSILIULUI LOCAL
Sectiunea 1 : Desfasurarea sedintelor consiliului local
Sectiunea 2 : Elaborarea proiectelor de hotarare
Sectiunea 3 : Initiativa cetateneasca
Sectiunea 4 : Procedura de vot
CAPITOLUL V:
EXERCITAREA MANDATULUI DE CONSILIER LOCAL
Sectiunea 1 : Dispozitii generale privind exercitarea mandatului de consilier local
Sectiunea 2 : Incompatibilitati privind consilierii locali
Sectiunea 3 : Protectia legala a consilierilor locali
Sectiunea 4 : Drepturile consilierilor locali
Sectiunea 5 : Obligatiile consilierilor locali
Sectiunea 6 : Raspunderea consilierilor locali
CAPITOLUL VI:
DIZOLVAREA CONSILIULUI LOCAL
CAPITOLUL VII:
DISPOZITII FINALE
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
A CONSILIULUI LOCAL AL COMUNEI BREAZA, JUDETUL BUZAU
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1 Consiliul local este autoritate a administraţiei publice locale şi se compune din consilieri locali aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
Art.2 Numărul membrilor consiliului local se stabileşte prin ordin al prefectului, în funcţie de numărul locuitorilor comunei, raportat de Institutul Naţional de Statistică la data de 1 ianuarie a anului în curs sau, după caz, la data de 1 iulie a anului care precedă alegerile.
Art.3 Mandatul consiliului local este de 4 ani, care poate fi prelungit prin lege organică în caz de război sau catastrofă, iar consilierii locali îşi exercită mandatul de la data constituirii până la data declarării ca legal constituit a noului consiliu ales.
Art.4 Consiliul local îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr.215/2001 a administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare şi ale prezentului Regulament de organizare şi funcţionare.
Art.5(1) Consiliul local se organizează şi funcţionează în baza principiilor descentralizării, autonomiei locale, deconcentrării serviciilor publice, eligibilităţii autorităţilor administraţiei publice locale, legalităţii şi al consultării cetăţenilor în soluţionarea problemelor locale de interes deosebit.
(2) Raporturile dintre autorităţile administraţiei publice locale din comune, oraşe şi municipii şi autorităţile administraţiei publice de la nivel judeţean se bazează pe principiile autonomiei, legalităţii, responsabilităţii, cooperării şi solidarităţii în rezolvarea problemelor întregului judeţ
(3) În relaţiile dintre consiliul local şi consiliul judeţean, pe de o parte, precum şi între consiliul local şi primar, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare.
Art.6 Consiliul local administrează sau, după caz, dispune de resursele financiare, precum şi de bunurile proprietate publică sau privată ale comunei, în conformitate cu principiul autonomiei locale.
Art.7 (1) Consiliul local are dreptul ca, în limitele competenţei sale, să coopereze şi să se asocieze cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale din ţară sau din străinătate, formând asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu personalitate juridică, de drept privat şi de utilitate publică.
(2) Consiliul local poate hotărî asupra participării cu capital sau cu bunuri, în numele şi în interesul colectivităţii locale pe care o reprezintă, la înfiinţarea, funcţionarea şi dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice şi de utilitate publica de interes local, în condiţiile legii.
(3) Persoanele împuternicite să reprezinte interesele unităţii administrativ-teritoriale în societăţi comerciale, regii autonome de interes local, asociaţii de dezvoltare intercomunitară şi alte organisme de cooperare sau parteneriat sunt desemnate prin hotărâre a consiliului local, în condiţiile legii, respectându-se configuraţia politică de la ultimele alegeri locale.
CAPITOLUL II
CONSTITUIREA CONSILIULUI LOCAL
Art.8.(1) Potrivit legii, în termen de 20 de zile de la data desfăşurării alegerilor va avea loc şedinţa de constituire a consiliului local, dupa indeplinirea prevederilor art. 38 alin.(1) si (1^1) din Legea nr. 334/2006 privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, cu modificarile si completarile ulterioare. Convocarea consilierilor declaraţi aleşi, la şedinţa de constituire a consiliului, se face de către prefect, prin ordin.
(2) Şedinţa este legal constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi aleşi de biroul electoral de circumscripţie. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, şedinţa se va organiza, în aceleaşi condiţii, peste trei zile, la convocarea prefectului. Dacă nici la a doua convocare, reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o nouă convocare de către prefect, peste trei zile, în aceleaşi condiţii.
(3) Dacă nici la a treia convocare nu se prezintă cel puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi aleşi, prefectul va dispune verificarea motivelor care au determinat neprezentarea la şedinţă a consilierilor absenţi. Dacă absenţele nu au la bază motive temeinice, determinate de: boală care a necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea în străinătate în interes de serviciu; evenimente de forţă majoră, cum ar fi: inundaţii sau alte catastrofe care au impiedicat deplasarea; deces în fimilie sau alte situaţii similare ; prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor declaraţi aleşi, care au lipsit nemotivat la cele 3 convocări anterioare.
(4) Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesaţi la instanţa de contencios administrativ în termen de 5 zile de la comunicare . Hotărârea instanţei este definitivă şi irevocabilă.
(5) Înainte de emiterea ordinului prevăzut la alin.(4), prefectul va verifica dacă pe listele de candidaţi depuse de partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale ai căror consilieri declaraţi aleşi au lipsit nemotivat mai sunt supleanţi. În caz afirmativ, prin acelaşi ordin se va dispune organizarea unei noi şedinţe de constituire la care vor fi convocaţi supleanţi.
(6) Dacă pe listele de candidaţi nu mai sunt supleanţi sau aceştia refuză la rândul lor, să se prezinte la şedinţă, prefectul va dispune organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate vacante potrivit alin. (3). Alegerile se vor organiza în condiţiile Legii 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale în cel mult 30 zile de la data emiterii ordinului şi la acestea pot participa toate partidele politice, alianţele politice sau alianţele electorale care au depus iniţial liste de candidaţi, precum şi candidaţii independenţi care nu au fost declaraţi aleşi la alegerile anterioare.
Art.9 La şedinţa de constituire legal întrunită poate participa şi primarul care a fost declarat ales, chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizată.
Art.10.(1) Şedinţa de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul acestuia, care îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri, precum şi pe cei doi asistenţi ai acestuia să preia conducerea lucrărilor şedinţei. Asistenţi ai preşedintelui de vârstă vor fi desemnaţi cei mai tineri consilieri.
(2) După preluarea conducerii şedinţei se ia o pauză, în timpul căreia se constituie grupurile de consilieri judeţeni. Consilierii locali se pot constitui în grupuri în funcţie de partidele sau alianţele politice pe ale căror liste au fost aleşi, dacă sunt în număr de cel puţin 3.
(3) Consilierii locali care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (2) pot constitui un grup prin asociere.
(4) Prevederile alin. (2) se aplică şi consilierilor independenţi.
(5) Grupul de consilieri este condus de un lider, ales prin votul deschis al majorităţii membrilor grupului.
(6) Consilierii locali nu pot forma grupuri în numele unor partide care nu au participat la alegeri sau care nu au întrunit numărul de voturi necesar pentru a intra în consiliul local cu cel puţin un consilier.
(7) În cazul fuzionării, două sau mai multe partide, care sunt reprezentate în consiliul local sau care au deja constituite grupuri, pot forma un grup distinct.
Art.11(1) La reluarea lucrărilor, secretarul comunei prezintă preşedintelui de vârstă şi asistenţilor acestuia dosarele consilierilor declaraţi aleşi şi pe cele ale supleanţilor lor, aşa cum acestea au fost primite de la biroul electoral de circumscripţie. Dosarele pot fi însoţite de opţiunile scrise ale consilierilor aleşi care ocupă funcţii incompatibile, potrivit legii, cu calitatea de consilier local.
(2) Dacă primarul declarat ales a candidat şi pentru funcţia de consilier local şi a obţinut mandatul, dosarul acestuia va fi însoţit de opţiunea scrisă pentru una dintre cele două funcţii, numai în cazul în care procedura de validare a mandatului primarului a fost finalizată.
(3) Consilierii locali declaraţi aleşi vor alege prin vot deschis, exprimat prin ridicare de mâini, o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri. Numărul membrilor comisiei se stabileşte prin vot deschis, la propunerea preşedintelui de vârstă. Comisia este aleasă pe întreaga durată a mandatului consiliului local.
(4) Desemnarea candidaţilor pentru comisia de validare se face de către grupurile de consilieri constituite potrivit art.5. Numărul de locuri cuvenite fiecărui grup se determină în funcţie de numărul de mandate obţinute de grupul în cauză.
(5) Preşedintele de vârstă supune la vot candidaturile făcute în ordinea descrescătoare a mărimii grupului de consilieri care a făcut propunerile.
(6) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul deschis al majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţa de constituire, iar rezultatul va fi consemnat în prima hotărâre adoptată în şedinţa de constituire.
Art.12. Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor săi un preşedinte şi un secretar, cu respectarea procedurii de vot prevăzută la art. 11, alin. (6).
Art.13.(1) După alegerea comisiei de validare preşedintele dispune o nouă pauză, în timpul căreia va fi examinată de către comisie legalitatea alegerii fiecărui consilier, pe baza dosarelor prezentate de preşedintele de vârstă şi elaborează propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor, încheindu-se în acest scop un proces – verbal.
(2) Dacă primarul, al cărui mandat a fost validat, a fost ales şi consilier şi optează pentru funcţia de primar sau dacă consilierii care deţin funcţii incompatibile optează, în scris, pentru renunţarea la funcţia de consilier, va fi examinat în vederea validării, dosarul supleantului, respectiv supleanţilor, de pe aceeaşi listă în ordinea în care cei în cauză au fost înscrişi pe lista de candidaţi.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusă de comisia de validare numai dacă aceasta a constatat că au fost încălcate condiţiile de eligibilitate stabilite expres prin lege sau dacă alegerea s-a făcut prin fraudă electorală constatată de către biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr. 67/2004. Invalidarea mandatului se va propune şi în cazurile prevăzute la alin. 2.
(4) Consilierii care lipsesc motivat de la şedinţa de constituire pot fi validaţi sau invalidaţi în lipsă.
(5) În cazul în care, până la data validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a cărei listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului respectiv mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant după listă.
Art.14.(1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, prin votul deschis al majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţă. Persoana al cărei mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
(2) Nu va fi validat mandatul consilierului local declarat ales, dacă mandatarul financiar al formaţiunii politice pe lista căreia a candidat sau al candidatului independent nu a depus in termen de 15 zile de la publicarea rezultatului alegerilor, potrivit legii, raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale,conform Legii nr. 334/2006 privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Rezultatul validării mandatelor se consemnează în a doua hotărâre, care se comunică de îndată consilierilor care au absentat motivat.
(4) Hotararea de validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacata de cei interesati la instanta de contencios administrativ in termen de 5 zile de la adoptare sau, in cazul celor absemti la sedinta, de la comunicare.
(5) Instanta de contencios administrativ se pronunta in cel mult 30 de zile. Hotararea primei instante este definitiva si irevocabila.
Art.15.(1) După validarea mandatelor a cel puţin două treimi din numărul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la depunerea următorului jurământ : „Jur să respect Constituţia şi legile ţării şi să fac, cu bună-credinţă, tot ceea ce stă în puterile şi priceperea mea pentru binele locuitorilor comunei Breaza. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”
(2) Jurământul se depune după următoarea procedură : secretarul comunei va da citire jurământului, după care consilierii validaţi se vor prezenta, în ordine alfabetică, în faţa unei mese special amenajate, pe care se află un exemplar din Constituţie şi Biblia. Consilierul va pune mâna stângă atât pe Constituţie cât şi dacă este cazul, pe Biblie, va pronunţa cuvântul „Jur”, după care va semna jurământul de credinţă care va fi imprimat pe un formular special.
(3) Jurământul se semnează în două exemplare. Un exemplar se păstrează la dosarul de validare, iar al doilea se înmânează consilierului.
(4) Consilierii locali pot depune jurământul fără formula religioasă. În acest caz, jurământul va fi imprimat pe formular fără această formulă.
(5) Consilierii locali care refuză să depună jurământul sunt consideraţi demisionaţi de drept, fapt care se consemnează în procesul – verbal al şedinţei. În acest caz , precum si in situatia in care consilierul local declarat ales renunta la mandat inainte de validare, se va supune validării mandatul primului supleant de pe lista partidului politic, alianţei politice sau alianţei electorale respective dacă, până la validarea mandatului, partidele politice şi alianţele politice confirmă în scris apartenenţa la partid a consilierului în cauză. In cazul in care locurile ramase vacante nu pot fi completate cu supleanti, iar numarul de consilieri locali se reduce sub jumatate plus unu, se vor organiza alegeri partiale pentru completare, in termen de 90 de zile.
(6) După depunerea jurământului de către cel puţin două treimi din numărul membrilor consiliului local preşedintele de vârstă declară consiliul legal constituit. Declararea consiliului local ca legal constituit se constată prin a a treia hotărâre adoptată în şedinţa de constituire.
CAPITOLUL III
ORGANIZAREA CONSILIULUI LOCAL
Secţiunea 1
Preşedintele de şedinţă
Art.16.(1) După declararea consiliului local ca legal constituit, se procedează la alegerea preşedintelui de şedinţă. Alegerea se face prin votul deschis al majorităţii consilierilor în funcţie. Durata mandatului preşedintelui de şedinţă nu poate fi mai mare de trei luni. Acelaşi consilier poate fi ales preşedinte de şedinţă cel mult de două ori pe durata unui mandat. Mandatele nu pot fi consecutive.
(2) După alegerea preşedintelui de şedinţă acesta preia conducerea lucrărilor consiliului local.
(3) Rezultatul alegerii preşedintelui de şedinţă se consemnează în a patra hotărâre adoptată în şedinţa de constituire.
Art.17. Primele patru hotărâri se semnează de preşedintele de vârstă şi de cei doi asistenţi ai acestuia şi se contrasemnează de către secretarul comunei. Aceste hotărâri au caracter constatator.
Art.18.(1) Preşedintele de şedinţă exercită următoarele atribuţii principale:
a) conduce şedinţele consiliului local;
b) supune votului consilierilor proiectele de hotărâre, asigură numărarea voturilor şi anunţă rezultatul votării cu precizarea voturilor „pentru”, a voturilor „contra” şi a abţinerilor;
c) semnează hotărârile adoptate de consiliul local, chiar dacă a votat împotriva adoptării acestora, precum şi procesul verbal al şedinţei;
d) asigură menţinerea ordinii şi respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor;
e) supune votului consilierilor orice problemă care intră în competenţa de soluţionare a consiliului;
f) aplică, dacă este cazul, sancţiunile prevăzute de Statutul aleşilor locali sau propune consiliului local aplicarea unor asemenea sancţiuni.
(2) Preşedintele de şedinţă îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau însărcinări date de consiliul local.
Secţiunea a 2- a
Alegerea viceprimarului
Art.19.(1) Consiliul local alege din rândul membrilor săi un viceprimar. Alegerea se face prin vot secret indirect.
(2) Propunerile de candidaţi pentru alegerea viceprimarului se fac de către grupurile de consilieri sau de către oricare consilier local.
(3) După înregistrarea candidaturilor preşedintele de şedinţă acordă o pauză în timpul căreia se completează buletinele de vot.
(4) Fiecare consilier primeşte un singur buletin de vot pe care sunt trecute numele tuturor candidaţilor şi va trebui să scrie pe buletinul de vot cuvântul “Da” în dreptul numelui/numelor celui/celor pe care doreşte să îl/îi voteze şi cuvântul „Nu” în dreptul numelui/numelor celui/celor pe care doreşte să nu îl/îi voteze.
(5) Este declarat viceprimar candidatul care a obţinut votul majorităţii consilierilor locali în funcţie.
(6) În situaţia în care nu s-a întrunit majoritatea prevăzută la alin. (5) se organizează un al doilea tur de scrutin, în aceeaşi şedinţă, la care vor participa candidaţii situaţi pe primele două locuri. La al doilea tur de scrutin este declarat ales viceprimar consilierul local care a obţinut cel mai mare număr de voturi.
Art.20. În caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidaţii care se află în această situaţie. Va fi declarat ales viceprimar candidatul care a obţinut cele mai multe voturi.
Art.21.(1) Durata mandatului viceprimarului este egală cu durata mandatului consiliului local. În cazul în care mandatul consiliului local încetează înainte de expirarea duratei normale de patru ani, încetează de drept şi mandatul viceprimarului, fără vreo altă formalitate.
(2) Pe durata exercitării mandatului, viceprimarul îşi păstrează mandatul de consilier local, fără a beneficia de indemnizaţia aferentă acestui statut.
(3) Viceprimarul este subordonat primarului şi este înlocuitorul de drept al acestuia, care îi poate delega din atribuţiile sale.
Art.22. Alegerea viceprimarului va fi consemnată în a cincea hotărâre a consiliului local, care va fi semnată de preşedintele de şedinţă şi contrasemnată de secretarul comunei.
Secţiunea a 3- a
Comisiile de specialitate
Art.23.(1) După constituire, consiliul local stabileşte şi organizează comisii de specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate în care se organizează comisii de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membrii, care întotdeauna va fi impar, sunt :
• Comisia pentru activităţi economico-financiare, agricultură, administrarea domeniului public şi privat al comunei, de muncă şi de protecţie socială – 3 sau 5 membri;
• Comisia juridică, apărarea ordinii publice, de disciplină, pentru învăţământ, sănătate şi familie, protecţie copii, tineret şi sport, activităţi social–culturale şi culte – 3 sau 5 membri;
• Comisia pentru amenajarea teritoriului, urbanism, protecţia mediului şi turism – 3 sau 5 membri;
(3) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii locali.
Art.24.(1) Numărul şi denumirea comisiilor de specialitate, precum şi numărul membrilor fiecărei comisii se stabilesc prin a sasea hotărâre a consiliului local, adoptată cu votul deschis al majorităţii consilierilor locali prezenţi.
(2) Stabilirea componenţei nominale a comisiilor de specialitate ale consiliului local se face prin a sasea/saptea hotărâre a consiliului local, adoptată cu votul secret al majorităţii consilierilor locali prezenţi.
(3) Hotărârile menţionate la alin. (1) şi (2) se semnează de preşedintele de şedinţă şi se contrasemnează de secretarul comunei.
Art.25.(1) Comisiile de specialitate lucrează în plen şi iau hotărâri cu votul majorităţii membrilor lor.
(2) Comisia poate invita să participe la şedinţele sale specialişti din cadrul aparatului de specialitate al primarului sau din afara acestuia, în special de la unităţile aflate în subordinea consiliului local. Au dreptul să participe la şedinţele comisiei şi consilierii locali care au făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei.
(3) Şedinţele comisiei de specialitate sunt, de regulă, publice.
(4) Comisia poate invita şi alte persoane interesate sau reprezentanţi ai mass-media, care să participe la dezbateri.
(5) Comisia poate hotărî ca unele şedinţe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi să se desfăşoare cu uşile închise.
Art.26.(1) Numărul locurilor care revine fiecărui grup de consilieri sau consilierilor independenţi în fiecare comisie de specialitate se stabileşte în funcţie de ponderea acestora în cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de către fiecare grup de consilieri, iar a consilierilor independenţi, de către consiliul local, avându-se în vedere, de regulă, opţiunea acestora, pregătirea lor profesională şi domeniul în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) Un consilier local poate face parte din 1 – 3 comisii, dintre care una este comisia de bază. Indemnizaţia de şedinţă se va achita numai pentru activitatea desfăşurată în comisia de bază.
Art.27. Fiecare comisie de specialitate îşi alege, prin votul deschis al majorităţii consilierilor ce o compun, câte un preşedinte şi câte un secretar.
Art.28.(1) Comisiile de specialitate au următoarele atribuţii principale :
a) analizează proiectele de hotărâre ale consiliului local;
b) se pronunţă asupra altor probleme trimise de consiliul local spre analiză şi dezbatere;
c) întocmesc rapoarte asupra proiectelor de hotărâre şi asupra problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului local.
(2) Comisiile de specialitate îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite prin hotărâri ale consiliului local, dacă acestea au legătură cu activitatea lor.
Art.29.(1) Preşedintele comisiei de specialitate are următoarele atribuţii principale :
a) asigură reprezentarea comisiei în raporturile acestuia cu consiliul local şi cu celelalte comisii;
b) convoacă şedinţele comisiei;
c) conduce şedinţele comisiei;
d) propune ca la lucrările comisiei să participe şi alte persoane din afara acesteia, dacă apreciază că este necesar;
e) participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce;
f) susţine în şedinţele de consiliu local rapoartele de avizare formulate de comisie;
g) anunţă rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretar.
(2) Preşedintele comisiei îndeplineşte orice alte atribuţii referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege şi de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local sau stabilite de acesta.
Art.30.(1) Secretarul comisiei îndeplineşte următoarele atribuţii principale :
a) efectuează apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a membrilor comisiei;
b) numără voturile şi îl informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri şi asupra rezultatului votării;
c) asigură redactarea rapoartelor de avizare, proceselor verbale şi a altor materiale emise de comisie.
(2) Secretarul comisiei îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local sau însărcinări stabilite de comisie ori de către preşedintele acesteia.
Art.31.(1) Convocarea şedinţelor comisiei se face de către preşedintele acesteia cu cel puţin 3 zile înainte.
(2) Ordinea de zi se aprobă de comisie la propunerea preşedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
Art.32. Şedinţele comisiilor de specialitate se desfăşoară, de regulă, înaintea şedinţelor consiliului local, atunci când ordinea de zi a şedinţei acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâre asupra cărora i se solicită raportul de avizare.
Art.33.(1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâre sau a celorlalte probleme repartizate comisiei preşedintele acesteia va desemna un consilier care va face în cadrul şedinţei o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de iniţiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin.(1) va redacta raportul de avizare al comisiei pe baza amendamentelor şi propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenţi.
(3) Rapoartele de avizare întocmite de comisie vor cuprinde separat, atât amendamentele şi propunerile acceptate, cât şi cele respinse.
(4) Raportul întocmit potrivit alin.(2) şi (3) se prezintă secretarului comunei, care se va îngriji de multiplicarea şi difuzarea acestuia către ceilalţi consilieri locali, odată cu ordinea de zi.
Art.34. Votul în comisie este, de regulă, deschis. În anumite situaţii comisia poate hotărî ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz şi modalitatea de exprimare a acestuia.
Art.35.(1) Lucrările şedinţelor comisiei se consemnează, prin grija secretarului acesteia, într-un proces – verbal. După încheierea şedinţei procesul – verbal va fi semnat de către preşedintele şi secretarul comisiei.
(2) Preşedintele poate încuviinţa ca procesele-verbale ale şedinţelor să fie consultate de alte persoane interesate care au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor–verbale întocmite în şedinţele ale căror lucrări s-au desfăşurat cu uşile închise.
Art.36. Dacă în urma dezbaterilor din şedinţa consiliului local se impun modificări de fond în conţinutul proiectului, preşedintele de şedinţă poate hotărî retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit raportul.
Art.37.(1) Consiliul local poate hotărî organizarea, din proprie iniţiativă sau la iniţiativa primarului, după caz, a unor comisii speciale de analiză şi verificare, pe perioadă determinată.
(2) Componenţa nominală a comisiilor prevăzute la alin. (1), obiectivele activităţii acestora, perioada în care vor lucra şi mandatul lor se stabilesc prin hotărâre a consiliului local. Membrii comisiei acţionează în limitele stabilite prin hotărâre.
(3) Comisia de analiză şi verificare va prezenta consiliului local, la termenul stabilit de acesta, raportul întocmit în urma analizelor şi verificărilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de îmbunătăţire a activităţii în domeniul supus analizei sau verificării.
Art.38. Comisiile de specialitate sunt obligate să prezinte consiliului local un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija secretarului comunei.
Secţiunea a 4- a
Alte dispoziţii
Art.39.(1) După preluarea conducerii lucrărilor consiliului local de către preşedintele de şedinţă, în şedinţa de constituire, se trece la ceremonia depunerii jurământului de către primar, dacă procedura de validare a mandatului acestuia a fost finalizată. În acest scop judecătorul sau altă persoană desemnată de preşedintele judecătoriei prezintă în faţa consiliului local hotărârea de validare.
(2) După prezentarea hotărârii de validare primarul va rosti jurământul prevăzut la alin.(1) al art.15 din prezentul regulament, folosindu-se procedura prevăzută în acelaşi text.
Art.40.(1) După depunerea jurământului primarul intră în exerciţiul de drept al mandatului.
(2) Primarul va ocupa în sala de şedinţe un loc distinct.
(3) Dacă la lucrările consiliului local participă prefectul, preşedintele consiliului judeţean sau reprezentanţii acestora, aceştia vor ocupa locuri distincte într-o zonă delimitată.
Art.41 Primarul participă la şedinţele consiliului local şi are dreptul să îşi exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi. Punctul de vedere al primarului se consemnează, în mod obligatoriu, în procesul-verbal de şedinţă.
Art.42.(1) Secretarul comunei participă în mod obligatoriu la şedinţele consiliului local. Secretarului îi revin următoarele atribuţii principale privitoare la şedinţele consiliului local :
a) asigură îndeplinirea procedurilor de convocare a consiliului local, la cererea primarului sau a cel puţin unei treimi din numărul consilierilor în funcţie;
b) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat;
c) efectuează apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a consilierilor locali;
d) numără voturile şi consemnează rezultatul votării pe care îl prezintă preşedintelui de şedinţă;
e) informează pe preşedintele de şedinţă cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local;
f) asigură întocmirea procesului-verbal al şedinţei, incluzând şi votul fiecărui membru, cu excepţia cazurilor în care s-a hotărât ca votul să fie secret şi îl afişează la sediul primăriei sau pe pagina de internet în termen de 3 zile de la terminarea şedinţei;
g) pune la dispoziţia consilierilor locali înaintea fiecărei şedinţe procesul–verbal al şedinţei anterioare şi solicită acordul consiliului local asupra conţinutului acestuia;
h) asigură întocmirea dosarelor de şedinţă, legarea, numerotarea paginilor, semnarea şi ştampilarea acestora;
i) urmăreşte ca la deliberarea şi adoptarea unor hotărâri ale consiliului local să nu ia parte consilierii care se încadrează în dispoziţiile art. 47, alin.(1) din Legea administraţiei publice locale, nr. 215/2001,cu modificările şi completările ulterioare. Îl informează pe preşedintele de şedinţă cu privire la asemenea situaţii şi face cunoscute sancţiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
j) prezintă în faţa consiliului local punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâre sau a altor măsuri supuse deliberării consiliului, dacă este cazul, refuză să contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale;
k) contrasemnează, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, hotărârile consiliului local pe care le consideră legale;
l) comunică hotărârile consiliului local primarului şi prefectului de îndată, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare de la data adoptării;
m) aduce la cunoştinţă publică hotărârile cu caracter normativ în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect;
n) poate propune primarului înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a şedinţelor ordinare a consiliului local;
o) acordă membrilor consiliului local asistenţă şi sprijin de specialitate în desfăşurarea activităţii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâre sau la definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliu. Asemenea obligaţii revin şi aparatului de specialitate al primarului;
p) propune primarului organizarea întâlnirilor în care să se dezbată public proiectele de acte administrative cu caracter normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică.
(2) Secretarul comunei îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local sau însărcinări date de consiliul local privitoare la buna organizare şi desfăşurare a şedinţelor acestuia.
Art.43.(1) Locuitorii satelor care nu au consilieri locali aleşi şi validaţi în consiliul local sunt reprezentaţi la şedinţele de consiliu de un delegat sătesc.
(2) Delegatul sătesc este ales pe perioada mandatului consiliului local de către o adunare sătească, constituită din câte un reprezentant al fiecărei familii, convocată şi organizată de primar şi desfăşurată în prezenţa primarului sau viceprimarului.
CAPITOLUL IV
FUNCŢIONAREA CONSILIULUI LOCAL
Secţiunea 1
Desfăşurarea şedinţelor consiliului local
Art.44.(1) Consiliul local se întruneşte în şedinţe ordinare, lunar, la convocarea primarului.
(2) Consiliul local se poate întruni şi în şedinţe extraordinare, la cererea primarului sau a cel puţin o treime din numărul membrilor consiliului.
(3) În caz de forţă majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei convocarea consiliului local se poate face de îndată.
(4) Şedinţele în care se dezbat proiecte de hotărâre cu caracter normativ vor fi întotdeauna publice, cu excepţia celor prevăzute la art.5 din Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică.
(5) Convocarea consiliului local se face în scris, prin intermediul secretarului comunei, cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziţia consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.
(6) În invitaţia la şedinţă se vor preciza data, ora, locul desfăşurării şi ordinea de zi a acesteia.
Art.45.(1) Ordinea de zi a şedinţelor consiliului local cuprinde proiecte de hotărâre, rapoarte ale comisiilor de specialitate, rapoarte sau informări ale conducătorilor unităţilor subordonate sau care se află sub autoritatea consiliului, timpul acordat declaraţiilor politice, întrebărilor, interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se supun dezbaterii consiliului. Ordinea de zi este înscrisă în cuprinsul invitaţiei de şedinţă transmise consilierilor şi se aduce la cunoştinţă locuitorilor prin mass – media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
(2) Proiectul ordinii de zi se întocmeşte de către primar, la propunerea consilierilor locali, secretarului comunei, comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetăţenilor.
(3) Proiectul ordinii de zi se supune aprobării consiliului local, la propunerea celui care a cerut întrunirea acestuia, în condiţiile art. 44 din regulament.
(4) În cazul neaprobării ordinii de zi, în condiţiile prevăzute la alin. (1), nu se acordă indemnizaţia cuvenită consilierilor locali pentru şedinţa respectivă.
(5) Suplimentarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente, care nu pot fi amânate până la şedinţa următoare şi numai cu votul majorităţii consilierilor locali prezenţi. Scoaterea unui proiect de hotărâre de pe proiectul ordinii de zi se face numai cu acordul iniţiatorului sau dacă acesta nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin.(6).
(6) Proiectele de hotărâre şi celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea de zi numai dacă sunt însoţite de raportul comisiilor de specialitate cărora le-au fost transmise în acest scop şi de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului. Raportul compartimentului de resort se întocmeşte în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului de hotărâre şi se depune la secretarul comunei, înainte de întocmirea raportului de avizare de către comisia de specialitate, spre a putea fi avut în vedere de către această comisie.
(7) Dacă rapoartele prevăzute la alin.(5) nu sunt întocmite în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului de hotărâre, acestea se consideră implicit favorabile.
Art.46.(1) Consilierii locali sunt obligaţi să fie prezenţi la lucrările consiliului local şi să îşi înregistreze prezenţa în evidenţa ţinută de secretarul comunei.
(2) Consilierul care nu poate lua parte la şedinţă este obligat să aducă la cunoştinţă această situaţie preşedintelui de şedinţă sau secretarului comunei.
Art.47. Delegatul sătesc va fi invitat în mod obligatoriu la şedinţele consiliului local în care se discută aspecte ce interesează satul respectiv. Delegatul sătesc va fi ascultat asupra problemei discutate şi va participa la vot, votul său având caracter consultativ.
Art.48.(1) Participarea persoanelor interesate la lucrările şedinţelor publice se va face în următoarele condiţii:
a) anunţul privind şedinţa publică se afişează la sediul consiliului local, se inserează în site-ul propriu şi se transmite către mass-media, cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurare;
b) acest anunţ trebuie adus la cunoştinţă cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre proiectele de hotărâre care urmează să fie dezbătut în şedinţă publică;
c) anunţul va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice, precum şi ordinea de zi.
(2) Difuzarea anunţului şi invitarea specială a unor persoane la şedinţa publică sunt în sarcina responsabilului desemnat, prin dispoziţia primarului, pentru relaţia cu societatea civilă.
(3) Participarea persoanelor interesate la şedinţele publice se va face în limita locurilor disponibile în sala de şedinţe, în ordinea de precădere dată de interesul asociaţiilor legal constituite în raport cu subiectul şedinţei publice, stabilită de preşedintele de şedinţă.
(4) Ordinea de precădere nu poate limita accesul mass-media la şedinţele publice.
Art.49.(1) Preşedintele de şedinţă oferă invitaţilor şi persoanelor care participă din proprie iniţiativă posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele înscrise pe ordinea de zi.
(2) Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice de persoanele menţionate la alin.(1) au valoare de recomandare.
Art.50.(1) Dezbaterea problemelor se face, de regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face iniţiatorul. Apoi, se dă cuvântul preşedintelui comisiei de specialitate şi dacă este cazul, şefului compartimentului de resort care a întocmit raportul.
(2) După efectuarea prezentărilor prevăzute la alin. (1) se trece la dezbateri.
(3) Consilierii locali vor participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Preşedintele de şedinţă are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt în funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului local spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecărui vorbitor, precum şi timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul este obligat ca în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii. Preşedintele de şedinţă va urmări ca prezenţa la dezbateri să se facă din partea tuturor grupurilor de consilieri. În cazul unor probleme deosebite se va aloca un anumit timp fiecărui grup de consilieri în funcţie de mărimea acestuia.
Art.51.(1) Preşedintele de şedinţă va permite oricând unui consilier local să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
(2) Consilierii locali pot adresa întrebări primarului, viceprimarului şi secretarului comunei, precum şi şefilor compartimentelor din aparatul de specialitate al primarului sau ai serviciilor şi unităţilor subordonate.
(3) Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la un fapt necunoscut.
(4) Cei întrebaţi vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a consiliului.
Art.52. Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia de a răspunde în scris, până la următoarea şedinţă a consiliului local, sau oral, la prima şedinţă, potrivit solicitării autorului interpelării.
Art.53. Preşedintele de şedinţă sau reprezentantul oricărui grup de consilieri poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia consiliului local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului. Discuţiile vor fi sistate dacă propunerea a fost acceptată de majoritatea consilierilor prezenţi.
Art.54. Este interzisă proferarea de insulte ori calomnii de către consilierii locali sau persoanele prezente la şedinţă, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală.
Art.55.(1) Persoanele care asistă la şedinţele publice, invitate sau din proprie iniţiativă, trebuie să respecte regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local.
(2) În cazul în care preşedintele de şedinţă constată că o persoană a încălcat regulamentul, va dispune avertizarea şi în ultimă instanţă, evacuarea acesteia din sala de şedinţe.
Art.56. În cazul în care desfăşurarea şedinţei consiliului local este perturbată, preşedintele de şedinţă poate întrerupe dezbaterile şi dispune eliminarea din sala de şedinţă a persoanelor, altele decât consilierii locali, care împiedică în orice mod desfăşurarea normală a şedinţei.
Art.57. Asupra proiectelor de hotărâre au loc dezbateri generale şi pe articole, consilierii locali putând formula amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului local în ordinea formulării lor. Dacă s-a adoptat un amendament, celelalte se socotesc respinse fără a se mai supune votului.
Art.58.(1) Dezbaterile din şedinţele consiliului local, precum şi modul în care şi-a exercitat votul fiecare consilier se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul comunei.
(2) Preşedintele de şedinţă, împreună cu secretarul comunei, îşi asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicităţii celor consemnate.
(3) Înaintea fiecărei şedinţe, secretarul comunei pune la dispoziţia consilierilor, în timp util, procesul-verbal al şedinţei anterioare, pe care ulterior îl va supune spre aprobare consiliului local.
(4) Consilierii locali au dreptul ca în cadrul şedinţei în care se supune spre aprobare procesul-verbal al şedinţei anterioare să conteste conţinutul acestuia şi să ceară menţionarea exactă a opiniilor exprimate în şedinţa respectivă.
Art.59.(1) În termen de trei zile de la terminarea şedinţei, secretarul comunei afişează la sediul primăriei şi, după caz, pe pagina de internet a primăriei, o copie a procesului-verbal al şedinţei.
(2) Procesele-verbale întocmite în şedinţele publice ale consiliului local vor fi făcute publice, la cerere, în condiţiile Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.
Secţiunea a 2- a
Elaborarea proiectelor de hotărâre
Art.60.(1) Proiectele de hotărâre pot fi propuse de consilierii locali, de primar, de viceprimar sau de cetăţeni. Redactarea proiectelor se face de către cei care le propun, cu sprijinul secretarului comunei şi al serviciilor din cadrul aparatului de specialitate al primarului.
(2) Proiectele de hotărâre vor fi însoţite de o expunere de motive şi vor fi redactate în conformitate cu Regulamentul de elaborare, redactare şi circulaţie a hotărârilor consiliului local şi dispoziţiilor primarului.
Art.61.(1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de hotărâre cu caracter normativ persoana desemnată de primar are obligaţia să asigure publicarea unui anunţ referitor la aceste iniţiative decizionale în site-ul propriu, să-l afişeze la primărie, într-un spaţiu accesibil publicului şi să-l transmită către mass-media locală. De asemenea, persoana desemnată are obligaţia să transmită proiectele de hotărâre tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.
(2) Anunţul referitor la elaborarea unui/unor proiecte de hotărâre cu caracter normativ va fi adus la cunoştinţă publicului, în condiţiile alin.(1), cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare consiliului local. Anunţul va cuprinde, pentru fiecare proiect de hotărâre, o expunere de motive, textul complet al proiectului de hotărâre respectiv, precum şi termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii şi opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre respectiv.
(3) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre cu caracter normativ cu relevanţă asupra mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la alin.(2).
(4) La publicarea anunţului se va stabili o perioadă de cel puţin 10 zile pentru a primi în scris propuneri sugestii sau opinii cu privire la proiectul de hotărâre cu caracter normativ supus dezbaterii publice.
(5) Proiectul de hotărâre cu caracter normativ se transmite spre analiză şi avizare comisiilor de specialitate ale consiliului local numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate potrivit alin.(4).
(6) Primarul comunei este obligat să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de hotărâre cu caracter normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică.
(7) În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfăşoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi locului unde urmează să fie organizate. Consiliul local trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice.
(8) În cazul reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de hotărâre cu caracter normativ se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare.
Art.62.(1) Proiectele de hotărâre se înscriu pe ordinea de zi a şedinţelor prin menţionarea titlului şi a iniţiatorului.
(2) Proiectele de hotărâre se aduc la cunoştinţa comisiilor de specialitate, însoţite de rapoartele compartimentelor de resort din aparatul de specialitate al primarului, prin grija secretarului comunei.
Art.63.(1) Proiectele de hotărâre şi celelalte materiale se transmit spre dezbatere atât comisiilor de specialitate ale consiliului local, precum şi compartimentelor de resort din aparatul de specialitate al primarului., în vederea întocmirii rapoartelor. Nominalizarea comisiilor şi compartimentelor cărora li se trimit materiale spre analiză se face de către primar împreună cu secretarul comunei.
(2) Odată cu transmiterea proiectelor se va preciza şi data de depunere a rapoartelor, avându-se grijă ca raportul compartimentului de resort să fie trimis şi comisiei de specialitate, înainte de întocmirea de către aceasta a raportului.
(3) Iniţiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau poate renunţa în orice moment, la susţinerea lor.
Art.64.(1) După examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate a consiliului local întocmeşte un raport cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului ori propunerii examinate. Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.
(2) Raportul se transmite secretarului comunei, care va asigura difuzarea lui către primar şi către consilierii locali, cel mai târziu odată cu invitaţia pentru şedinţă.
Art.65. Proiectele de hotărâre şi celelalte propuneri, însoţite de raportul comisiei de specialitate şi de raportul compartimentului de resort din aparatul de specialitate al primarului se înscriu pe ordinea de zi şi se supun dezbaterii şi votului consiliului local în prima şedinţă ordinară a acestuia.
Secţiunea a 3-a
Iniţiativa cetăţenească
Art.66.(1) Cetăţenii care au domiciliul pe raza comunei pot propune consiliului local spre dezbatere şi adoptare proiecte de hotărâre.
(2) Promovarea unui proiect de hotărâre poate fi iniţiată de unul sau mai mulţi cetăţeni cu drept de vot, dacă acesta este susţinut prin semnături de cel puţin 5% din populaţia cu drept de vot a comunei.
Art.67.(1) Iniţiatorii depun la secretarul comunei forma propusă pentru proiectul de hotărâre, care va lua măsurile de aducere la cunoştinţă publică.
(2) Iniţiatorii asigură întocmirea listelor de susţinători pe formulare puse la dispoziţie prin grija secretarului comunei.
(3) Listele de susţinători vor cuprinde numele,prenumele, domiciliul, seria şi numărul actului de identitate şi semnăturile susţinătorilor.
(4) Listele de susţinători pot fi semnate numai de cetăţenii cu drept de vot care au domiciliul pe raza comunei.
Art.68. După depunerea documentaţiei şi verificarea acesteia de către secretarul comunei proiectul de hotărâre va urma procedurile de adoptare prevăzute în prezentul regulament.
Art.69.(1) Orice cetăţean are dreptul de a se adresa cu petiţii consiliului local.
(2) Petiţiile se înscriu într-un registru, primesc un număr, consemnându-se elementele principale cu privire la petent şi obiectul cererii.
(3) Secretarul comunei transmite petiţia autorităţii competente, spre analiză şi soluţionare.
(4) Petiţiile ce privesc aspecte compatibile cu activitatea comisiilor de specialitate pe domenii de activitate ale consiliului local vor fi înaintate spre analiză şi acestora.
(5) Petiţionarului i se aduce la cunoştinţă soluţia adoptată în termenul prevăzut de lege.
(6) Semestrial, consiliul local analizează modul de soluţionare a petiţiilor primite.
Secţiunea a 4- a
Procedura de vot
Art.70.(1) Votul consilierilor locali este individual şi poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii sau prin apel nominal.
(3) Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane vor fi luate întotdeauna prin vot secret, cu excepţiile prevăzute de lege.
(4) Consiliul local hotărăşte, la propunerea preşedintelui de şedinţă, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de cazul în care prin lege sau regulament se stabileşte o anumită modalitate.
Art.71.(1) Votarea prin apel nominal se desfăşoară în modul următor: preşedintele explică obiectul votării şi sensul cuvintelor “pentru” şi “contra”.
(2) Secretarul comunei va da citire numelui şi prenumelui fiecărui consilier local în ordine alfabetică. Consilierul nominalizat se ridică şi pronunţă cuvântul “pentru” sau “contra” în funcţie de opţiunea sa.
(3) După terminarea apelului, se repetă numele şi prenumele consilierilor locali care au lipsit la primul tur.
Art.72.(1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi clară şi precisă, fără echivoc şi fără putinţă de interpretări diferite. Pentru exprimarea opţiunii se vor folosi, de regulă, cuvintele “Da” sau “Nu”.
(3) Buletinele de vot se introduc într-o urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimată opţiunea clară sau au fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin. (2).
Art.73.(1) Proiectele de hotărâre şi alte propuneri se adoptă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, în afară de cazul în care, prin lege sau prezentul regulament, se dispune altfel.
(2) Abţinerile se contabilizează la voturile “contra”.
(3) Dacă în sala de şedinţe nu este întrunit cvorumul legal, preşedintele de şedinţă amână votarea până la întrunirea acestuia.
Art.74. Consilierii au dreptul să solicite ca în procesul – verbal să se consemneze expres modul în care au votat, secretarul fiind obligat să se conformeze.
Art.75. Proiectele de hotărâre sau propunerile respinse de consiliul local nu pot fi readuse în dezbaterea acestuia în cursul aceleiaşi şedinţe.
CAPITOLUL V
EXERCITAREA MANDATULUI DE CONSILIER LOCAL
Secţiunea 1
Dispoziţii generale privind exercitarea mandatului de consilier local
Art.76.(1) Consilierii locali validaţi intră în dreptul deplinei exercitări a mandatului de la data declarării ca legal constituit a consiliului local, potrivit legii şi prezentului regulament.
(2) În exercitarea mandatului, consilierii locali se află în serviciul colectivităţii locale şi sunt responsabili în faţa acesteia.
(3) După declararea ca legal constituit a consiliului local, consilierilor locali în funcţie li se eliberează o legitimaţie care atestă calitatea de membru al consiliului local, semnată de primar.
(4) De asemenea, consilierii locali primesc un semn distinctiv al calităţii lor de reprezentanţi aleşi ai colectivităţii locale, pe care au dreptul să îl poarte pe întreaga durată a mandatului.
(5) Legitimaţia şi însemnul se pot păstra de către consilierii locali şi după încetarea mandatului, cu titlu evocativ.
Art.77. Schimbările intervenite în activitatea consilierului local în timpul exercitării mandatului se aduc la cunoştinţa consiliului local în cel mult 10 zile de la data apariţiei acestora.
Art.78.(1) Mandatul de consilier local se suspendă de drept numai în cazul în care acesta a fost arestat preventiv. Măsura arestării preventive se comunică de îndată de către instanţa de judecată prefectului, care, prin ordin, constată suspendarea mandatului.
(2) Suspendarea mandatului durează până la soluţionarea definitivă a cauzei.
Art.79.(1) Calitatea de consilier local încetează la data declarării ca legal constituit a noului consiliu ales.
(2) Calitatea de consilier local încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului într-o altă unitate administrativ-teritorială, inclusiv ca urmare a reorganizării;
d) lipsa nemotivată de la mai mult de 3 şedinţe ordinare consecutive ale consiliului local;
e) imposibilitatea exercitării mandatului pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege;
f) condamnarea, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate;
g) punerea sub interdicţie judecătorească;
h) pierderea drepturilor electorale;
i) pierderea calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales;
j) deces.
(3) Încetarea de drept a mandatului de consilier local se constată de către consiliul local, prin hotărâre, la propunerea primarului sau a oricărui consilier.
(4) În cazurile prevăzute la alin. (2), lit. c)–e) şi i) hotărârea consiliului local poate fi atacată de consilierul local, la instanţa de contencios administrativ, în termen de 10 zile de la comunicare. Instanţa se va pronunţa în termen de cel mult 30 de zile. În acest caz procedura prealabilă nu se mai efectuează, iar hotărârea primei instanţe este definitivă şi irevocabilă.
Art.80. Consilierii locali pot demisiona, anunţând în scris pe preşedintele de şedinţă, care ia act de aceasta. Preşedintele propune consiliului local adoptarea unei hotărâri prin care se ia act de demisie şi se declară locul vacant.
Art.81.(1) Încetarea mandatului de consilier local în cazul schimbării domiciliului în altă unitate administrativ-teritorială poate interveni numai după efectuarea în actul de identitate al celui în cauză a menţiunii corespunzătoare, de către organul abilitat potrivit legii.
(2) Prevederile art.73, alin.(2), lit.e) nu se aplică în cazul în care consilierul a fost însărcinat de către consiliul local, de către Guvern sau de către Parlament cu exercitarea unei misiuni în ţară sau în străinătate. Pe durata îndeplinirii misiunii încredinţate exercitarea mandatului se suspendă.
(3) Prevederile art.73, alin. 2, lit. f)-h) devin aplicabile numai după rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii judecătoreşti.
Art.82.(1) În toate situaţiile de încetare a mandatului înainte de expirarea duratei normale a acestuia, consiliul local adoptă în prima şedinţă ordinară, la propunerea primarului, o hotărâre prin care se ia act de situaţia apărută şi se declară vacant locul consilierului în cauză.
(2) Hotărârea va avea la bază, în toate cazurile, un referat constatator semnat de primar şi de secretarul comunei. Referatul va fi însoţit de actele justificative.
Art.83. Ocuparea locurilor de consilieri locali devenite vacante în timpul exercitării mandatului consiliului local se realizează prin validarea mandatelor supleanţilor în ordinea în care sunt înscrişi pe liste de către instanţa competentă, dacă până la validarea mandatului pentru ocuparea locului vacant partidele politice, formaţiunile politice, alianţele politice şi alianţele electorale pe listele cărora au candidat supleanţii confirmă în scris că aceştia fac parte din partidul politic, formaţiunea politică, alianţa politică sau electorală respectivă. În caz de vacantă a mandatului unui consilier ales ca independent sau al unui consilier aparţinând unui partid politic, formaţiune politică, alianţă politică sau alianţă electorală care nu mai are supleanţi pe lista electorală, locul devenit vacant va fi ocupat de primul supleant de pe lista partidului politic, formaţiunii politice, alianţei politice sau alianţei electorale care a obţinut numărul cel mai mare de voturi valabil exprimate.
Secţiunea a 2-a
Incompatibilităţi privind consilierii locali
Art.84.(1) Funcţia de consilier local este incompatibilă cu:
a) funcţia de primar;
b) funcţia de prefect sau subprefect;
c) calitatea de funcţionar public sau angajat cu contract individual de muncă în aparatul propriu al consiliului local sau consiliului judeţean ori al prefecturii judeţului;
d) funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, asociat, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor la regiile autonome şi societăţile comerciale de interes local înfiinţate sau aflate sub autoritatea consiliului local sau la regiile autonome şi societăţile comerciale de interes naţional care îşi au sediul sau care deţin filiale în comună;
e) funcţia de preşedinte sau secretar al adunărilor generale ale acţionarilor sau asociaţilor la o societate comercială de interes local ori la o societate comercială de interes naţional care îşi are sediul sau care deţine filiale în comună ;
f) funcţia de reprezentant al statului la o societate comercială care îşi are sediul ori care deţine filiale în comună;
g) calitatea de deputat sau senator;
h) funcţia de ministru, secretar de stat, subsecretar de stat şi funcţiile asimilate acestora.
(2) O persoană nu poate exercita în acelaşi timp un mandat de consilier local şi un mandat de consilier judeţean.
(3) În cazul în care, prin hotărâre judecătorească definitivă, unul sau mai mulţi candidaţi declaraţi aleşi ai unei formaţiuni politice au fost condamnaţi pentru o infracţiune în legătură cu finanţarea acesteia sau, după caz, a campaniei electorale, aceştia devin incompatibili, pe o durată determinată, stabilită prin hotărâre a consiliului local adoptată cu votul a cel puţin două treimi din numărul consilierilor în funcţie.
Art.85.(1) Calitatea de consilier local este incompatibilă şi cu calitatea de acţionar semnificativ la o societate comercială înfiinţată de consiliul local.
(2) Incompatibilitatea există şi în situaţia în care soţul sau rudele de gradul I ale consilierului local deţin calitatea de acţionar semnificativ la unul dintre agenţii economici prevăzuţi la alin.(1).
(3) Prin acţionar semnificativ se înţelege persoana care exercită drepturi aferente unor acţiuni care cumulate reprezintă cel puţin 10% din capitalul social sau îi conferă cel puţin 10% din totalul drepturilor de vot în adunarea generală.
Art.86.(1) Consilierii locali care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al comunei nu pot încheia contracte comerciale de prestări servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local ori cu societăţile comerciale înfiinţate de consiliul local.
(2) Prevederile alin.(1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale consilierului local.
Art.87.(1) Starea de incompatibilitate intervine numai după validarea mandatului, iar în cazul prevăzut la art.78, alin.(2), după validarea celui de-al doilea mandat, respectiv după numirea sau angajarea consilierului local, ulterior validării mandatului, într-o funcţie incompatibilă cu cea de consilier local.
(2) În cazul prevăzut la art.79, incompatibilitatea cu calitatea de consilier local intervine la data la care alesul local, soţul sau ruda de gradul I a acestuia devin acţionari.
(3) Consilierul local poate renunţa la funcţia deţinută înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în această funcţie.
(4) În situaţia în care consilierul local aflat în stare de incompatibilitate nu renunţă la una din cele două funcţii incompatibile în termenul prevăzut la alin.(3), prefectul va emite un ordin prin care constată încetarea de drept a mandatului de consilier local la data împlinirii termenului de 15 zile, la propunerea secretarului comunei. Orice persoană poate sesiza secretarul comunei.
(5) Ordinul emis de prefect potrivit alin.(4) poate fi atacat la instanţa de contencios administrativ competentă.
Art.88.(1) Încălcarea dispoziţiilor art.80 atrage încetarea de drept a mandatului de consilier local la data încheierii contractelor. Orice persoană poate seziza pe secretarul comunei.
(2) Constatarea încetării mandatului de consilier local se face prin ordin al prefectului, la propunerea secretarului comunei.
(3) Ordinul emis de prefect potrivit alin.(2) poate fi atacat la instanţa de contencios administrativ competentă.
(4) Prevederile alin.(1) nu se aplică dacă, până la emiterea ordinului de către prefect, se face dovada că încălcarea dispoziţiilor art.80 a încetat.
Art.89.(1) Funcţia de viceprimar este incompatibilă cu:
a) funcţia de prefect sau subprefect;
b) calitatea de funcţionar public sau angajat cu contract individual de muncă, indiferent de durata acestuia;
c) funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie ori cenzor sau orice funcţie de conducere ori de execuţie la societăţile comerciale, inclusiv băncile sau alte instituţii de credit, societăţile de asigurare şi cele financiare, la regiile autonome de interes naţional sau local, la companiile şi societăţile naţionale, precum şi la instituţiile publice;
d) funcţia de preşedinte sau secretar al adunărilor generale ale acţionarilor sau asociaţilor la o societate comercială;
e) funcţia de reprezentant al comunei în adunările generale ale societăţilor comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăţi comerciale de interes naţional;
f) calitatea de comerciant persoană fizică;
g) calitatea de membru al unui grup de interes economic;
h) calitatea de deputat sau senator;
i) funcţia de ministru, secretar de stat, subsecretar de stat sau o altă funcţie asimilată acestora;
j) orice alte funcţii publice sau activităţi remunerate, în ţară sau în străinătate, cu excepţia funcţiei de cadru didactic sau a funcţiilor în cadrul unor asociaţii, fundaţii sau alte organizaţii neguvernamentale.
(2) Viceprimarul nu poate deţine, pe durata exercitării mandatului, funcţia de consilier judeţean.
(3) Viceprimarul poate exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic,al cercetării ştiinţifice şi al creaţiei literar-artistice.
Secţiunea a 3-a
Protecţia legală a consilierilor locali
Art.90.(1) În exercitarea mandatului, consilierii locali sunt în serviciul colectivităţii locale, fiind ocrotiţi de lege.
(2) Libertate de opinie şi de acţiune în exercitarea mandatului de consilier local este garantată.
Art.91. Consilierii locali nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Art.92. Reţinerea, arestarea sau trimiterea în judecată penală ori contravenţională a consilierilor locali, precum şi faptele săvârşite care au determinat luarea măsurilor se aduc la cunoştinţă atât consiliului local, cât şi prefectului, în termen de cel mult 24 ore, de către organele care au dispus măsurile respective.
Art.93.(1) Pe întreaga durată a mandatului, consilierii locali se consideră în exerciţiul autorităţii publice şi se bucură de protecţia prevăzută de legea penală.
(2) De aceeaşi protecţie juridică beneficiază şi membrii familiei – soţ, soţie şi copii – în cazul în care agresiunea împotriva acestora urmăreşte nemijlocit exercitarea de presiuni asupra consilierului local în legătură cu exercitarea mandatului său.
Secţiunea a 4-a
Drepturile consilierilor locali
Art.94.(1) Pe timpul exercitării mandatului de primar sau viceprimar se suspendă contractul de muncă sau actul de numire a acestora în cadrul unei instituţii ori autorităţi publice, respectiv la regii autonome sau la societăţi comerciale cu capital integral ori majoritar de stat sau ale unităţilor administrativ teritoriale.
(2) Sunt exceptate de la suspendarea contractului de muncă sau actului de numire cadrele didactice, cercetătorii ştiinţifici, ziariştii cu atestat profesional, oamenii de cultură şi artă.
Art.95. Consilierii locali au dreptul de iniţiativă în promovarea proiectelor de hotărâre, individual sau în grup.
Art.96.(1) Pentru participarea la lucrările consiliului local şi ale comisiilor de specialitate, consilierii locali au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă, cu excepţia viceprimarului.
(2) Indemnizaţia de şedinţă pentru membrii consiliului local care participă la şedinţele ordinare ale consiliului şi ale comisiilor de specialitate va fi în cuantum de până la 5% din indemnizaţia lunară a primarului.
(3) Numărul maxim de şedinţe pentru care se poate acorda îndemnizaţia, potrivit alin. (2), este de o şedinţă de consiliu local şi 1-2 şedinţe ale comisiilor de specialitate pe lună.
(4) Plata indemnizaţiilor stabilite potrivit prevederilor alin. (2) şi (3) se efectuează exclusiv din veniturile proprii ale bugetului local.
(5) Consilierii locali au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au făcut în exercitarea mandatului, în condiţiile legii.
(6) Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător şi delegatului sătesc.
Art.97. Consilierii locali şi delegatul sătesc care participă la şedinţele de consiliu local organizate în mod excepţional în timpul programului de lucru, se consideră învoiţi de drept, fără a le fi afectat salariul şi celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, de la locul de muncă.
Art.98. Durata exercitării mandatului de viceprimar constituie vechime în muncă şi în specialitatea studiilor absolvite.
Art.99. Consilierii locali care folosesc autoturismul proprietate personală sau mijloacele de transport în comun pentru a se deplasa din localitatea în care domiciliază în localitatea în care se desfăşoară şedinţa consiliului local sau a comisiilor de specialitate vor primi contravaloarea transportului.
Art.100. Consilierii locali beneficiază de plata cursurilor de pregătire, formare şi perfecţionare profesională organizate de instituţii specializate, în cursul mandatului, conform hotărârii consiliului local.
Art.101.(1) Dreptul consilierilor locali de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile, serviciile publice, precum şi persoanele juridice de drept privat de pe teritoriul comunei sunt obligate să asigure informarea corectă a consilierilor locali, potrivit competenţelor ce le revin, asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes local.
(3) Primarul este obligat ca, prin intermediul secretarului comunei şi al aparatului de specialitate, să pună la dispoziţia consilierilor locali, la cererea acestora, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare, informaţiile necesare în vederea îndeplinirii mandatului.
Art.102.(1) În urma îndeplinirii unor misiuni oficiale, consilierii locali sunt obligaţi să prezinte, la prima şedinţă ordinară de consiliu local, un raport privind deplasările efectuate. Termenul maxim de depunere a raportului este de 30 zile de la data încheierii misiunii.
(2) În cazul nerespectării prevederilor alin. (1), consilierii locali în cauză vor suporta cheltuielile deplasării.
Secţiunea a 5-a
Obligaţiile consilierilor locali
Art.103. Consilierii locali, în calitate de reprezentanţi ai colectivităţii locale, au îndatorirea de a participa, pe durata mandatului, la exercitarea funcţiilor consiliului local cu bună credinţă şi fidelitate faţă de ţară şi de colectivitatea care i-a ales.
Art.104. Consilierii locali sunt obligaţi să respecte Constituţia României şi legile ţării, precum şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local, să se supună regulilor de curtoazie şi disciplină şi să nu folosească în cuvântul lor sau în relaţiile cu cetăţenii expresii injurioase, ofensatoare ori calomnioase.
Art.105. Consilierii locali sunt obligaţi să menţioneze expres situaţiile în care interesele lor personale contravin intereselor generale. În cazurile în care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliul local poate permite participarea la vot a consilierului în cauză.
Art.106.(1) Consilierii locali sunt obligaţi la probitate şi discreţie profesională. De asemenea, sunt obligaţi să dea dovadă de cinste şi corectitudine. Este interzis consilierului local să ceară, pentru sine sau pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.
(2) Consilierii locali au obligaţia de a aduce la cunoştinţă cetăţenilor comunei toate faptele şi actele administrative ce interesează colectivitatea locală.
(3) Consilierii locali sunt obligaţi ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puţin o dată pe trimestru, întâlniri cu cetăţenii, să acorde audienţe şi să prezinte în consiliul local o informare privind problemele ridicate la întâlnirile cu cetăţenii.
Art.107.(1) Consilierii locali au obligaţia de a participa la cel puţin un curs de pregătire în domeniul administraţiei publice locale, în decursul primului an de mandat.
(2) Se exceptează de la prevederile alin.(1) consilierii locali care au deţinut anterior un alt mandat de consilier local, consilier judeţean, primar sau au exercitat funcţia de prefect, au fost funcţionari publici, au deţinut un mandat de parlamentar sau au studii economice, juridice sau administrative.
Art.108.(1) Participarea consilierilor locali la şedinţa de constituire, la şedinţele consiliului local şi ale comisiilor de specialitate este obligatorie.
(2) Nu se consideră absent consilierul local care nu participă la lucrări întrucât se află în îndeplinirea unei însărcinări oficiale sau din motive temeinice.
(3) Absenţa consilierului de la şedinţa consiliului local ori a comisiei de specialitate din care face parte este motivată temeinic dacă se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizare sau a făcut imposibilă prezenţa acestuia, a unei deplasări în ţară sau străinătate în interes de serviciu, a arestării preventive, anterior suspendării mandatului, sau a unor evenimente de forţă majoră.
Art.109. Consilierii locali nu pot face uz şi nu se pot prevala de această calitate în exercitarea unei activităţi private.
Art.110. Fiecare consilier local este obligat să prezinte un raport anual de activitate, care va fi făcut public prin grija secretarului comunei.
Art.111.(1) Consilierii locali sunt obligaţi să îşi facă publice interesele personale printr-o declaraţie pe propria răspundere, depusă în dublu exemplar la secretarul comunei.
(2) Un exemplar al declaraţiei privind interesele personale se păstrează de către secretarul comunei într-un dosar special, denumit Registru de interese.
(3) Al doilea exemplar al declaraţiei de interese se transmite către instituţia prefectului, care le va păstra într-un dosar special, denumit Registru general de interese.
(4) Declaraţia privind interesele personale se depune după cum urmează:
a) în termen de 15 zile de la data declarării consiliului local ca legal constituit, în cazul consilierilor locali;
b) în termen de 15 zile de la alegere, în cazul viceprimarului;
c) în termen de 15 zile de la depunerea jurământului, în cazul primarului;
(5) Consilierii locali au obligaţia să reactualizeze declaraţia privind interesele personale la începutul fiecărui an, dar nu mai târziu de 1 februarie, dacă au intervenit modificări semnificative faţă de declaraţia anterioară.
Art.112.(1) Nerespectarea depunerii declaraţiilor privind interesele personale în termenul prevăzut la art. 111 atrage suspendarea de drept a mandatului, până la depunerea declaraţiei.
(2) Refuzul depunerii declaraţiei privind interesele personale atrage încetarea de drept a mandatului.
(3) Suspendarea sau încetarea mandatului de consilier local se constată prin hotărâre a consiliului local, adoptată cu votul secret a cel puţin două treimi din numărul consilierilor în funcţie.
Secţiunea a 6-a
Răspunderea consilierilor locali
Art.113.(1) Consilierii locali răspund, în condiţiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz pentru faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin.
(2) Consilierii locali răspund în nume propriu pentru activitatea desfăşurată în exercitarea mandatului, precum şi solidar pentru activitatea consiliului local din care fac parte şi pentru hotărârile pe care le-au votat.
(3) În procesul-verbal al şedinţei consiliului local va fi consemnat rezultatul votului, iar la cererea consilierului, se va menţiona în mod expres votul acestuia.
Art.114.(1) Încălcarea de către consilierii locali a prevederilor Legii nr. 215/2001,republicata, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr.393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulteriore şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului local atrage aplicarea următoarelor sancţiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de şedinţă;
e) excluderea temporară de la lucrările consiliului local şi ale comisiei de specialitate;
f) retragerea îndemnizaţiilor de şedinţă, pentru 1-2 şedinţe.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1), lit. a) – d) se aplică de către preşedintele de şedinţă, iar cele de la alin. (1) lit. e) şi f) de către consiliul local, prin hotărâre.
(3) Pentru aplicarea sancţiunii prevăzute la alin. (1) lit. e), cazul se va transmite comisiei de specialitate care are în obiectul de activitate şi aspectele juridice, care va prezenta consiliului local un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate, inclusiv a explicaţiilor furnizate de cel în cauză.
Art.115. La prima abatere, preşedintele de şedinţă atrage atenţia consilierului local în culpă şi îl atenţionează să respecte regulamentul.
Art.116.(1) Consilierii locali care nesocotesc avertismentul preşedintelui de şedinţă şi continuă să se abată de la regulament, precum şi cei care încalcă în mod grav, chiar pentru prima dată, dispoziţiile regulamentului vor fi chemaţi la ordine.
(2) Chemarea la ordine se înscrie în procesul-verbal de şedinţă.
(3) Înainte de a fi chemat la ordine, consilierul local este invitat de către preşedinte să îşi retragă sau să explice cuvântul ori expresiile care au generat incidentul şi care ar atrage aplicarea sancţiunii.
(4) Dacă expresia întrebuinţată a fost retrasă ori dacă explicaţiile date sunt apreciate de preşedinte ca fiind satisfăcătoare, sancţiunea nu se mai aplică.
Art.117. În cazul în care după chemarea la ordine un consilier local continuă să se abată de la regulament, preşedintele de şedinţă îi va retrage cuvântul, iar dacă persistă, îl va elimina din sala de şedinţă. Eliminarea din sală echivalează cu absenţa nemotivată de la şedinţă.
Art.118.(1) În cazul unor abateri grave, săvârşite în mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul local poate aplica sancţiunea excluderii temporare a consilierului local de la lucrările consiliului şi ale comisiilor de specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilită de comisia de specialitate care are în obiectul de activitate aspecte juridice, în cel mult 10 zile de la sesizare.
(3) Excluderea temporară de la lucrările consiliului local şi ale comisiilor de specialitate nu poate depăşi două şedinţe consecutive.
Art.119.(1) Excluderea temporară de la lucrările consiliului local şi ale comisiilor de specialitate are drept consecinţă neacordarea indemnizaţiei de şedinţă pe perioada respectivă.
(2) În caz de opunere, interzicerea participării la şedinţe se execută cu ajutorul forţei publice puse la dispoziţia preşedintelui de şedinţă.
Art.120.(1) Sancţiunile prevăzute la art.114, alin.(1), lit. e) şi f) se aplică prin hotărâre adoptată de consiliul local cu votul secret a cel puţin două treimi din numărul consilierilor în funcţie.
(2) Pe perioada aplicării sancţiunii, consilierii locali în cauză sunt scoşi din cvorumul de lucru.
Art.121. Pentru menţinerea ordinii în şedinţele comisiilor de specialitate, preşedinţii acestora au aceleaşi drepturi ca şi preşedintele de şedinţă. Aceştia pot aplica sancţiunile prevăzute la art.114, alin.(1), lit. a) – d).
Art.122.(1) Pentru abateri grave şi repetate săvârşite în exercitarea mandatului de viceprimar, persoanei în cauză i se poate aplica următoarele sancţiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) diminuarea indemnizaţiei cu 5 – 10 % pe timp de 1 – 3 luni;
d) eliberarea din funcţie.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1), lit. a) şi b) se aplică prin hotărâre a consiliului local, la propunerea motivată a primarului.
(3) În cazul sancţiunilor prevăzute la alin.(1), lit. a) şi b), hotărârea se adoptă cu votul deschis al majorităţii consilierilor în funcţie, iar în cazul sancţiunilor prevăzute la lit. c) şi d), cu votul secret a cel puţin două treimi din numărul consilierilor locali în funcţie, la propunerea primarului sau a unei treimi din numărul consilierilor în funcţie.
(4) Aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin.(1), lit. c) şi d) poate fi făcută numai dacă se face dovada că viceprimarul a încălcat Constituţia, celelalte legi ale ţării sau a prejudiciat interesele ţării, ale comunei sau ale locuitorilor comunei.
(5) La eliberarea din funcţie se aplică în mod corespunzător prevederile Legii 215/2001,republicata, cu modificările şi completările ulterioare.
Art.123. Împotriva sancţiunii prevăzute la art.122, alin.(1), lit. c) şi d), persoana în cauză se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente. Procedura prealabilă nu este obligatorie.
Art.124. Aplicarea sancţiunii prevăzute la art.122 alin.(1) lit. d) nu are nici un efect asupra mandatului de consilier local.
CAPITOLUL VI
DIZOLVAREA CONSILIULUI LOCAL
Art.125.(1) Consiliul local se dizolvă de drept sau prin referendum local. Consiliul local se dizolvă de drept:
a) în cazul în care acesta nu se întruneşte timp de două luni consecutive;
b) în cazul în care nu a adoptat în 3 şedinţe ordinare consecutive nici o hotărâre;
c) în situaţia în care numărul consilierilor locali se reduce sub jumătate plus unu şi nu se poate completa prin supleanţi.
(2) Primarul, viceprimarul, secretarul comunei sau orice altă persoană interesată sesizează instanţa de contencios administrativ cu privire la cazurile prevăzute la alin.(1). Instanţa analizează situaţia de fapt şi se pronunţă cu privire la dizolvarea consiliului local. Hotărârea instanţei este definitivă şi se comunică prefectului.
(3) Consiliul local poate fi dizolvat prin referendum local, organizat în condiţiile legii. Referendumul se organizează ca urmare a cererii adresate în acest sens prefectului de cel puţin 25% din numărul cetăţenilor cu drept de vot înscrişi pe listele electorale permanente ale comunei.
(4) Cheltuielile pentru organizarea referendumului prevăzut la alin. (3) se suportă din bugetul local.
(5) Referendumul local este organizat, în condiţiile legii, de către o comisie numită prin ordin al prefectului, compusă dintr-un reprezentant al prefectului, câte un reprezentant al primarului, al consiliului local şi al consiliului judeţean şi un judecător de la judecătoria în a cărei jurisdicţie se află comuna. Secretarul comisiei este asigurat de instituţia prefectului.
(6) Referendumul este valabil dacă s-au prezentat la urne cel puţin jumătate plus unu din numărul total al locuitorilor cu drept de vot. Activitatea consiliului local încetează înainte de termen dacă s-au pronunţat în acest sens cel puţin jumătate plus unu din numărul total al voturilor valabil exprimate.
(7) Stabilirea datei pentru organizarea alegerii noului consiliu local se face de Guvern, la propunerea prefectului. Alegerile se organizează în termen de maximum 90 de zile de la rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii judecătoreşti prin care s-a constatat dizolvarea consiliului local sau, după caz, de la validarea rezultatului referendumului.
(8) Până la constituirea noului consiliu local, primarul sau, în absenţa acestuia, secretarul comunei va rezolva problemele curente ale unităţii administrativ-teritoriale, potrivit competenţelor şi atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii.
(9) Consiliul local poate organiza, din proprie iniţiativă sau din iniţiativa primarului, după caz, comisii mixte formate din consilieri locali, funcţionari publici şi alţi specialişti, pe perioadă determinată. Componenţa comisiilor mixte, obiectivele şi perioada de desfăşurare a activităţii acestora se stabilesc prin hotărâre a consiliului local. Şedinţele comisiilor mixte sunt publice.
CAPITOLUL VII
DISPOZIŢII FINALE
Art.126. Adoptarea sau modificarea prezentului regulament se face cu votul deschis al majorităţii consilierilor locali în funcţie.
Art.127. Prevederile prezentului regulament se completează, după caz, cu dispoziţiile legale în vigoare.